Privatlivspolitik   

Opslagsinformation  ·  Servicenyt  ·  Debat

01 juni, 2010

Har du udfald på digitalsignalet

Teksten er omskrevet 3. juni 2010

Kort fortalt
Canal Digital lagde den 31. maj en pakketeringen om for en række kanaler fra 64QAM til 256QAM, for at give plads til tilsvarende større mængde data. Det stiller yderligere krav til, at boliginstallationen er i orden. Det betød, hvis man før lå lige på vippen til at det kunne skrælle af, sandsynligvis med lidt fejl og forstyrrelser i det digitale tv, så kunne det blive helt galt nu, når der presses flere data igennem installationen. På kort sigt er løsningen at Canal Digital lægger pakketeringen tilbage, som det var, så der bliver tid til at få adresseret disse boliginstallationer med rettelser af fejlene.

En række af vore medlemmer mangler fortsat at få sig en perfekt og HF-tæt boliginstallation. Det var her problemet lå.

Canal Digital lagde pakketeringen tilbage 3. juni 2010.

Måske bør understreges. Har du problemer med signalet: Bolden er dit
Bestyrelsen eller Canal Digital sætter ikke noget i gang her, for at rette boliginstallationerne. Oplevede man problemet, så må man selv tage vare på, at fejlårsagen bliver rettet. Man kan, efter regning, rekvirere service via Canal Digital, eller hos en anden professionel servicefirma, som man selv kender og har tillid til.

Hjælp via Erik Jepsen, plejer jeg også at pege på i denne sammenhæng, men for mange står allerede i kø hos Erik nu.

Erik Jepsen, Povl-Erik Høxbroe og jeg var i aftes til et møde i Ringsted, sammen med Canal Digital og bestyrelser fra andre antenneforeninger med Family Mix. På vej i bilen derned fik vi bl.a. diskuteret problematikken, vi havde oplevet på det seneste. Men også det at hjælpe medlemmer med en genopretning af boliginstallationen. Alt for mange forstår ikke at det er en vennetjeneste, når bestyrelsen selv søger at hjælpe, fx at man naturligvis skal betale for de anvendte dele og at der naturligvis vil være en regning for forbrugt tid, hvis Erik fx skønner, at han må sætte en tekniker på fra Hareskov Elektric. Når utak og bebrejdelser, samt selv krav om erstatning, som krav om tilbagebataling af medlemsabonnement mv. bliver for meget i det man får igen, på en hjælp, så kører man altså lidt tørt for gnisten i at hjælpe.

Derfor ønsker Erik en pause nu, efter han har lukket de sager han allerede har.


Og den lidt længere forklaring
En del oplevede udfald på Family Mix digitalsignalet, siden Canal Digital, den 31. maj, lagde de to nye HD digitalkanaler ind, kanalplads 68 og 69, med foreløbig plads til TV 2 HD og Canal9 HD. Her var der ret mange som beklagede deres situation til bestyrelsen, hvor man samtidig nævnte, at man opgav at vente ved telefonen ved kald til Canal Digital CallCenter.

Først var der stor uklarhed over, hvad problemet var. Det lignede at der var fejl i styringen af Canal Digital Digi-box'e. De fleste medlemmer have dog ingen problemer, men hvad var det så, for de måske 5 - 10 % som havde problemer.

Gådens afklaring får du dog foræret her med det samme
De af vore medlemmer, som i forvejen har følt sig lidt plaget af signalproblemer røg nu helt ud i noget der lignede ganske urimelige driftsproblemer. Eller sagt lidt teknisk, hvis signalet, der når frem til tuneren, fx til Canal Digital Digi-box, før lå lige på kanten af det acceptable, så gik det grumme galt nu, og symptomerne var alt lige fra, at man fik information fra boksen om dårlig signal, pixeleringer, udfald på kanalerne, eller total udfald.

Jeg oplevede ingen problemer med vores Samsung fladskærm og den indbyggede DVB-C tuner. Grundet de mange kald fik jeg min Sagem Digi-box HD 103C, fra Canal Digital, pakket ud af papkassen igen, for selv at prøve med den. Her var alt også tilsyneladende ok, efter den blev tændt.

Lidt om teknikken
De digitale DVB-C kanaler, i Family Mix, kan være pakket på forskellige måder. En lidt ældre pakketering kaldes for 64QAM og en nyere kaldes 256QAM. Der kan ca være fire gange så meget signal i en 256QAM end i en 64QAM. Med 256QAM kan man have ca. fire gange så meget signal på samme frekvensplads i fællesantennenettet. Da en HD kanal fylder meget mere end en almindelig SD, så snerper det imod behovet, at flere frekvenser omlægges fra 64QAM til 256QAM.

Ved fremføring af signal i koaksialkabel er der en naturlov om signaldæmpning og kabellængder, samt om at dæmpningen tiltager, jo højere man går op i frekvens. Vores opgradering i kabelnettet sidste år tog højde for, at vi nu skulle kunne have signal op til 862 Mhz, også digitalt i 256QAM, hvor vi tidligere kun havde analogsignal op til ca. 450 Mhz (groft sagt).

Rent teknisk satte det også højere krav til boliginstallationerne. Men vi satte ikke nye krav, ud over, hvad foreningen altid har beskrevet. Det drejer sig bl.a. om at hele installationen skal være HF-tæt, som bl.a. omfatter korrekt type koaksialkabel og HF-tætte stik, hele vejen, samt HF-tætte forgrenere og forstærkere. Reglen har hele tiden været at fællesantennen sikrer en korrekt signalstyrke i afleveringspunktet. Hvis det er i en slutdåse i vægen med udtag til internet, radio og tv, så er der ikke behov for forstærker, når stikledningen maksimalt er 25 meter. Men har man længere stikledning, eller har man forgreninger i boligen, så vil der være behov for egen forstærker. Og har man meget kabelværk, eller lange kabler i boligen, så vil skiftet med signal op til 862 Mhz også stille yderligere krav her, ligesom for de lange kabler ude i vejen.

Elektronikken i udstyret er mere følsomt for, at der er en korrekt signal, når der anvendes 256QAM end ved 64QAM. Da vi startede ud med Family Mix havde vi allerede både 64QAM og 256QAM på nettet, men 256 QAM'erne lå forholdsvis lavt i frekvens.

Pakketeringen
Det som hændte, den 31. maj, samtidig med, at Canal Digital lagde kanal plads 68 og 69 på nettet, var at man også her lagde en del 64QAM om til 256QAM, og disse nye med 256 lå højere i frekvens, end vi hidtik har haft denne QAM type. Hermed gik det helt galt, hvor det hidtil har haltet med signalkvaliteten.

Resultatet af den lære blev, at Canal Digital den 3. maj lagde alle disse tilbage til, hvordan de tidligere lå, men hvor der dog stadig blev fundet plads til kanal plads 68 og 69.

Et signal om problemer
Samtidig fik vore medlemmer, som løb ind i problemet også en kraftig signal om, at boliginstallationen altså trænger til en renovering. For på sigt skal vi have flere frekvenspladser med 256QAM. Det er en varsel og en stakket frist.

Hvad kan fejlen i boliginstallatonen være?
Man kan ikke pege på noget bestemt, der skal rettes i boliginstallationen, ud over hvad vi hidtil har nævnt, fx Men vi kender mange eksempler, lige fra en forkert antennesnøre til fjernsynet, forkerte samlinger og forkerte stik, til et virvar af ærtehalm på loftet. Der kunne laves en hel bog med eksempler på forkert og dårlig installation. Det retter dog ingen fejl at beskrive disse. Men symptomerne kender brugerne også, hvis man har problemet, og gør man ikke noget ved det, ja, så bliver det altså værre ud i fremtiden.

Ingen tuner kører godt med dårlig signal
I de fleste situationer jeg hørte om drejede det sig om brugere der anvender Canal Digital Sagem Digi-box, enten den koksgrå, der går under øgenavnet 'madkassen', HD 103C, eller den sorte flade, og lidt slankere over midten, HD 104C. Men det er sandsynligvis blot et tilfælde og fordi de fleste med Family Mix har en sådan løsning. Andre med egen tuner, fx i fladskærmen, havde sikkert også oplevet signalproblemerne, hvis den var galt med deres boliginstallation.

Med fokus på Canal Digital Digi-box HT 103C og HT 104C
Når Canal Digital lægger om i anvendte frekvenser og pakketering af signalet, så skal denne information samles op af tuneren. Normalt er det nok blot at have slukket via fjernbetjeningen, hvor tuneren får det nye information, når der tændes igen. Men det kan gå galt, hvis fx signalkvaliteten er marginalt. Her kan det være bedre at slukke/tænde for strømmen til Digi-box, eller at foretage en manuel søgning efter kanaler.

En grundig reset
Reset ved at slukke/tænde: Sluk for strømmen til Digi-box, en kort tid, og tænd igen. Verificer at strømmen rent faktisk er væk, ved at se displayet slukkes på Sagem fronten. Derved laver boksen en ny kanalsøgning, når strømmen igen tilsluttes, og det burde blive, som før problemet opstod.

Strømmen kan afbrydes ved at slukke ved stikkontakten på vægen. Her verificer at lyset i displayet på Digi-box'en rent faktisk også forsvinder. Der kan også eventuelt slukkes ved at fjerne det lille strømkabel bag på Digi-box – se tegningen, stikket ved '12V 1,5A', vist ud for tallet 9, på tegningen.

Reset ved at foretage en manuel søgning: Ved at foretage en manuel signalsøgning opnår man samme resultat, som ved at slukke/tænde for Digi-box. Med fjernbetjeningen til Digi-box, kan det ellers gøres med følgende: Tryk på MENU-knappen for at få adgang til indstillingerne. Vælg ”Modtagerindstillinger”, derefter ”Kanalsøgning” og igen ”Kanalsøgning”.

Egen DVB-C tuner
Når der er ændret på QAM paketeringen, så undrer det faktisk mig lidt, at vores Samsung selv fandt ud af det, uden at vi her skulle foretage en hel ny scanning. Men sådan var det. Her var det nok med en sluk/tænd via fjernbetjeningen. Andre, egne DVB-C tunere, er muligvis ikke lige så villige. Det kan være at mange med egne DVB-C tunere nødvendigvis skal foretage en frisk ny scanning efter DVB-C kanaler. Der er sikkert forskel fra produkt til produkt i, hvad man skal gøre ved ændringer i pakketeringen. Men også fælles for disse er sandsynligvis at det kan gå grumme galt, når der er noget galt med signalniveauet.

Relateret:

6 kommentarer:

Claus Friis sagde ...

Jeg har mistet alle viasatkanalerene - men bruger ikke den eksterne boks, men kun tv'ets dekoder. Nogen input?

Anders sagde ...

Hmm - nej, jeg har ikke dette problem. Men har til gengæld igennem længere tid har bittesmå hak, observeret på alt fra TV2 til EuroSport og PlauHouse Disney...

Det ER fejlmeldt for flere uger siden, men har intet hørt på det... Andre der har oplevet dette?

hermanR sagde ...

>men bruger ikke den eksterne boks, men kun tv'ets dekoder

Hej Claus Friis,

I mit svar går jeg ud fra at du er medlem i Antenneforeningen Ølstykke Vest, eller en anden fællesantenne, der har Family Mix og hvor denne forening har Viasat via Canal Digital – ligesom hos os.

Jeg tog lige en scanning på vores fladskærm, med intern DVB-C tuner. Samtlige Viasat kanaler er der hos os, inklusiv TV1000, Viasat Golf og Viasat Nature/Crime, Viasat History og Viasat Explorer.

Viasat 3, 3+, 3 Puls og 3+ HD er en del af Family Mix pakken. Viasat 3, 3+, 3 Puls er kodefri, fordrer derfor ikke kodekortet. 3+ HD er kodet og fordrer derfor kodekortet og en CAM, eller en Digi-box fra Canal Digital.

De øvrige Viasat kanaler er kodet. Fordrer derfor kodekort og CAM, eller en Digi-box fra Canal Digital. Fordrer endvidere abonnement for disse, ud over Family Mix abonnementet.

Havde jeg problemet, og var det Viasat 3, 3+, 3 Puls, som jeg ikke havde, så ville jeg checke om jeg har de øvrige kanaler til Family Mix, som også er ukodet. Har jeg dem, men ikke disse tre fra Viasat, så ville jeg foretage en frisk ny scanning efter kanaler. Her vil de så nok komme med. Canal Digital har ændret noget i pakketeringen af kanaler, i forbindelse med at de lagde disse to nye kanaler TV2 HD og Canal9 HD ind. Jeg ved blot ikke, hvad ændringen var, og det påvirkede ikke vores Samsung indbyggede tuner.

Drejer det sig om andre tilvalg af Viasat, så ville jeg nok lige logge ind på 'Min side' hos Canal Digital, for at se, at mit abonnement der er noteret som ventet, samt om serienummeret, noteret der, svarer til det nummer jeg har på kortet. Dernæst ville jeg nok kontakte Canal Digital Callcenter, for at høre, om de kan se, om der er noget galt med, hvad de sender til kortet om abonnementet.

Anders sagde ...

"Derfor ønsker Erik en pause nu, efter han har lukket de sager han allerede har."

Det er ærgeligt. Han har tidligere hjulpet mig både med stumper og gode råd ifbm. ombygning af min installation, noget jeg satte stor pris på. For nyligt fik jeg en regning for stumperne, noget jeg faktisk havde glemt. Men naturligvis skal der både betaling og tak til, for at dette kan hænge sammen. Formår man ikke dét, så kan jeg godt forstå Eriks reaktion...

Men herfra skal ihvertfald lyde et pænt tak for hjælpen for gode råd og god, venlig hjælp!

Anders sagde ...

Bare lige et afklarings-spørgsmål. Jeg har ikke opleveret problemerne med "der er ikke et tilfredsstillende signal"-fejlene men fik dem d. 3 Juni. Har ellers ifbm. installationen engang i efteråret fået målt hele installationen igennem af en installatør og det var OK.

Kan disse fejl jeg fik i går være relateret til tilbagelægningen til 64QAM, tror du?

hermanR sagde ...

Hej Anders,

Håber at Erik ser din kommentar.

Det er naturligvis heller ikke alle, som går over gevind. Men, jeg forstår godt, at man kan blive godt tosset på det teknik, og at man kan have den indstilling: Det må være andres skyld, når der er noget galt. Især, når signalet ther sig helt tosset :)

mvh / Herman