Privatlivspolitik   

Opslagsinformation  ·  Servicenyt  ·  Debat

21 juni, 2010

TV3+ HD problemer løst

Canal Digital melder:
Der har været problemer med TV3+ HD. Kunder med Family MIX og Pre-view er blevet mødt af "Ingen adgang". Dette er nu løst og kanalen er tilgængelig for Family MIX og Pre-view.
Jeg ved ikke lige, hvad der menes med 'Pre-view', måske i EPG'en. Men TV3+ HD fordrer Family Mix abonnement og kortservice, da signalet er kodet. Problemer med adgang, som der åbenbart har været, skulle så nu være løst.

Jeg var faktisk ikke klar over, at vi havde det problem, og ved så heller ikke, hvor længe det har været der.

16 kommentarer:

Webmaster sagde ...

Måske er TV3+ HD løst men det ændrer ikke på at mange kanaler hakker. Canal Digital ved det godt men har ikke gjort noget endnu. Det viser sig at alle som har samme problem ikke siger noget til Kanal Digital. For som en sagde: problemet er jo ikke så stort med nogle hak engang imellem. Problemet er bare at vi betaler fuld pris alligevel...

hermanR sagde ...

Webmaster skriver
>Canal Digital ved det godt men har ikke gjort noget endnu.

Kan du forklare det lidt nærmere – fx hvem sagde hvad?

Dette er måske en sidespring?
Jeg kommer af og til forbi kanalen, men ser den ikke ret meget, bl.a. fordi jeg ikke er imponeret over indholdet og ofte bliver skuffet over at der er så lidt TV3+ sender her med ægte HD. Her nævner Viasat så også, at mærket omkring HD er gult, når det er ægte HD. Desuden, bitstream hastigheden der anvendes til TV3+ HD er den laveste vi har til HD i Family Mix, men det er den samme, som Viasat leverer kanalen med til Canal Digital. Det er fx samme bitstream hastighed Viasat selv har for kanalen via Viasat parabol. Det gør, hvis der er en del bevægelser i billedet, så bliver selv en HD udsendelse noget uldent. Den ligger ikke på højde med de andre HD i Family Mix.

Jeg formoder du omtaler, at der ofte er pixeleringer på kanalen. Det vil jeg gerne høre mere om.

mvh / Herman

hermanR sagde ...

Det er nævnt under Canal Digital Driftsinformation:

"Der opleves i øjeblikket periodiske driftsforstyrrelser på TV3+ HD. Driftsforstyrrelsen opleves som periodisk "hakken" i billedet på kanalen.

Der arbejdes i øjeblikket på at få det løst hurtigst mulig.



Venlig Hilsen Canal Digital"

hermanR sagde ...

I nat (22/6-10) så jeg en hel film igennem på TV3+ HD for at se, hvor grelt dette med ustabiliteten var. Her oplevede jeg ingen forstyrrelser. Men det var også en film, der var opskalleret til HD, som det for det meste er på TV3+ HD.

Canal Digital Driftsinformation omtaler dog fortsat: ”Der opleves i øjeblikket periodiske driftsforstyrrelser på TV3+ HD”.

Anders sagde ...

Uha ja, her rammer vi ind i én af mine kæpheste.... :)

Jeg har så sent som i sidste uge igenIGEN klaget over hakker. Det er ikke meget, det er ikke ofte - men det ER der, det er der ingen tvivl om...

Lidt maileri frem og tilbage med CD's kundeservice, så fik jeg denne retur:


Hej Anders.

Tak for din mail.

Jeg kan I vores system ser der på det sidste har være en del støj i anlæget nede i Ølstykke, men dette skulle gerne være løst.

Så hvis du stadigvæk oplever problemer med dårligt signal på dine kanaler bedes du ringe ind til vores kunde service på telefon: 70131919, så de kan fejlsøge med dig og vi kan få problemet løst.


Så ja, de benægter ikke at der ER støj, men rigtig ofte venter man 5-6 dage på svar på mails. Gerne mere, hvis man ikke rykker. De er NOGET træge at arbejde med, deres kundeservice. Jeg har forsøgt at ringe ind, men har opgivet de seneste gange - de har ikke haft kompetencen, slet og ret.

Jeg har oplevet - og igen i går oplevet - at TV2 hakker, meget lidt og ikke ofte. Men den gør det. Det samme med Playhouse Disney og Eurosport. Alle 3 kanaler har jeg sendt sendt specifikke tidspunkter og oplevelser til CD med og på et tidspunkt fået refunderet for en del af abonnementet.

Men ja, jeg kan godt nikke genkendende til at kanalerne hakker i ny og næ. Jeg har fået målt min installation igennem ved etablering og fundet fin og dejlig og har ikke siden rodet med noget som helst, så er rimelig sikker på at min egen installation er iorden. Men jeg HAR altså flere gange brokket mig - men det er nok lidt som du siger, at "man" måske ikke "gider"...

Anders sagde ...

En lille opdatering....

Nu har jeg lige siddet de sidste par timer(tirsdag d. 22 Juni) og ”holdt øje” – på følgende kanaler og tidspunkter er der observeret hakker og pixeleringer:

Kanal 5
20:03
20:10
20:23

Canal9 HD
21:04
21:08
21:10

Kanal 6
21:21

Canal 9
21:28

Kigger jeg LIGE når disse fejl optræder på boksen, så viser signalinformation mig at

Kvalitet: God (grøn bjælke)
Niveau: 143


Dette er naturligvis fejlmeldt til CD Support..... igen.... fejlmeldte dette første gang 3. Maj... (indsæt LANGT suk hér)...

hermanR sagde ...

Anders skrev
>Niveau: 143

Ja så burde det ikke være manglende signalstyrke og den er heller ikke for høj.

Jeg har også set lidt pixeleringer i dag, bl.a, på TV 2.

Noget man faktisk bør vide er, at CD Kundecenter faktisk godt kan se signalkvaliteten for kanalerne sendt ud fra vores hovedstation. Er der fx en bestemt kanal som giver forstyrrelser så kan man godt bede dem om at overvåge den.

Ud fra de meldinger der har været i CD driftsinformation så tror jeg de i går og i dag har tumlet med et knudepunkt i lyslederforbindelsen imellem Nittedal i Norge og CD i Danmark.

Der er pt. stadig følgende noteret i driftsinformation:
”Der opleves i øjeblikket periodiske driftsforstyrrelser på TV3+ HD. Driftsforstyrrelsen opleves som periodisk "hakken" i billedet på kanalen.

Der arbejdes i øjeblikket på at få det løst hurtigst mulig.

Venlig Hilsen Canal Digital”

Jeg ved ikke, hvor meget tid jeg selv får i at checke og følge op med CD Kundecenter i morgen.

Jeg skal bl.a. ud og trække en test stikledning, hvor et medlem er stærkt i tvivl om, hvad der er galt.

mvh / Herman

Webmaster sagde ...

TV3 + HD hakker mere end nogensinde. Alle kanaler er lidt ustabile og Canal Digital henviser bare til at der arbejdes på sagen. Jeg tror ikke at nogen kanaler er helt fri for hak men f.eks betalingskanaler som filmkanalerne er meget slemme. Dette f.eks kanal + first.

Hvordan kan det løses ? Nogen må jo tage problemet alvorligt.

hermanR sagde ...

>Hvordan kan det løses ? Nogen må jo tage problemet alvorligt.

Har du selv checket hvordan signalnuveauet ligge når det kommer frem til dit fjernsyn?
Check selv signalkvaliteten med analog-signalet og HDTV-box

Lige den 21. juni så jeg også ganske små pixeleringer, men ellers har vi altså ikke disse.

Den største sandsynlighed er, at der er problemer med din boliginstallation.

Du må meget gerne selv fejlmelde det til Canal Digital Kundecenter. Skulle der mod forventning være fejl i fællesantennen så er det dækket af servicekontrakten. Skyldes det fejl i boliginstallationen så retter servicefirmaet det efter regning.

mvh / Herman

Anders sagde ...

"TV3 + HD hakker mere end nogensinde. Alle kanaler er lidt ustabile og Canal Digital henviser bare til at der arbejdes på sagen"

Jeg vil gerne høre lidt mere om hvad de arbejder på, hvis du ved det. Altså, de har bekræftet at der ER problemer? Jeg har gået dem lidt på klingen på et tidspunkt og fik vupti krediteret to måneder af mit abonnement fordi jeg spurgte lidt mere aggressivt ind til problemerne. Så ku de pludselig godt se problemerne. Det virker bare.... så'n lidt useriøst, hvis det skal foregå på denne måde.

Men jeg kan ikke genkende det billede(haha!) du gengiver, jeg har få hakker på enkelte kanaler. Specielt TV2 er slem (ca hver 10-20 minut om aftenen), men derudover er det ikke så'n at ALLE kanaler hakker HELE tiden...

hermanR sagde ...

Det eneste jeg ved er at Canal Digital har haft en melding på driftsstatus, om at der var et problem de arbejdede på for at gøre Viasat Tv3+ HD stabilt, og at denne meddelelse er nu fjernet igen. Ergo de har rettet fejlen.

Forleden nat sad jeg og kiggede en hel film igennem på TV3+ HD. I den film så jeg ikke nogen pixelering overhovedet. Det hænder også at jeg har kigget forbi TV3+ HD på det seneste, fordi der har været en del skriveri om det i dette indlæg, hvor jeg heller ikke har set fejl.

I aften ringede suppleanten Michael Büllow, han ville have at jeg skulle gå ind og forstyrre fruen væk fra DR1, fordi Michael mente det for tiden var helt galt med pixelering på TV3+ HD. Ok, det gjorde jeg så – men vi havde et helt stabilt billede der.

Siden Canal Digital havde det nævnt på driftsstatus, så gætter jeg på de havde fået et båndbredde problem for kanalen. Sandsynligvis ikke noget hos os, men i deres distribution af kanalen. Det havde jeg så ikke bemærket, for Viasat kanalerne ser jeg sjældent og slet ikke TV3+ HD. TV3+ HD mest fordi det er skuffende, hvor lidt reelt HD Viasat sender der.

Min konklusion var, at Canal Digital havde fundet et problem og de løser det. Helt fint, det behøver vi så ikke at forfølge. Det er jo det vi har servicen til.

Men det er klart, at disse HD kanaler sendes med 256QAM og jo højere man har sådanne i frekvens desto større krav er der til, at boliginstallationen er tip top ok. Også højere krav til signalet ude i fællesantennen – og er der fejl her, så er det dækket af servicekontrakten.

Det er derfor ikke helt en tilfældighed at det er TV3+ HD, som driller. Canal Digital forsøgte jo også 1. juni at lægge flere pakker om til 256QAM (Har du udfald på digitalsignalet), hvor alt for mange fik fejl. Derfor lagde man det tilbage igen, indtil alle disse fejl, sandsynligvis i boliginstallationerne, er fundet og rettet. Til det bliver der sandsynligvis senere i sommer lavet en test-pakke der bliver lagt med 256QAM øverst i vores frekvensbånd. Den bliver brugerne så anbefalet at prøve for at se om installationen er tip top.

Jeg har været involveret i ret mange fejl, hvor medlemmer mener at det absolut må være ude i fællesantennen, der er noget galt, hvis vi så bare ser på det, eller prøver med en test stikledning, så er det tydelig, at det er problemer i boliginstallationen. Nogle med dårlig stik og kabler og andre der har forgrenere til flere rum uden forstærker osv. - I disse har jeg ikke set bare en situation, hvor det var fejl i fællesantennen. - Men der har da også været fejl i fællesantennen, i en sådan situation er der så typisk mange hen ad gaden, der oplever samme.

mvh / Herman

hermanR sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
hermanR sagde ...

Lidt gætteri

Båndbredden som Canal Digital afsætter til videoen for en kanal skal svare til det de får signalet med fra fx Viasat. Dette er kun et gæt, men jeg gætter på at Viasat har opgraderet deres TV3+ HD lidt, så den bruger lidt mere båndbredde, end de tidligere brugte og at Canal Digital derfor skulle lægge lidt om også. Og at det var problemet der gav varslet i Canal Digital driftsstatus.

På et tidspunkt kiggede jeg kanaler igennem for at se, hvor meget båndbredde der var afsat til de forskellige. Her faldt jeg over at Canal Digital havde betydelig mindre båndbredde til TV3+ HD en til nogen anden kanal med HD. Derfor gik jeg lidt på jagt på nettet og fandt nogle data for det. Det Canal Digital havde afsat i båndbredde for Viasat i DVB-C svarede til, hvad Viasat giver samme kanal via parabol. - Så konklusionen jeg fandt frem til var at Viasat komprimerede deres HD mere end hvad andre gør. Det stod der så også i den artikel, hvor jeg fandt tallene.

Derfor var det måske også nærliggende, at Viasat så nu måske giver deres HD kanal lidt mere båndbredde – altså komprimerer lidt mindre inden det sendes ud. Så skal Canal Digital jo så også følge med, med at give tilsvarende i båndbredde.

Filmen jeg så forleden over Viasat TV3+ HD var i øvrigt heller ikke en ægte HD, men en film som var temmelig uldent i kontrasten, som de fleste er fra den kanal. Gamle film, som opskaleres til HD.

Det er muligt at jeg også ville se pixeleringer, når Viasat sender en ægte HD film over Viasat 3+ HD – jeg tror ikke jeg har set bare en. I dag fik jeg ikke kigget ret længe på det Michael Büllow ville have mig til at se på, men jeg mener heller ikke det var ægte HD. Når Viasat sender ægte HD, på kanalen, så skal mærket omkring +-tegnet også være vist med gult. Det mener jeg ikke den var og jeg tror faktisk ikke jeg har set nogen udsendelse, der var det på Viasat 3+HD.

DR HD og Rush HD er nok de kanaler der der udelukkende sender i HD. Også VM kampene sendes i HD. For de øvrige HD kanaler har man en del der bare er opskaleret. Her oplever jeg at Viasat 3+HD snyder os mest – nogle få procent med HD, det er da at snyde – eller hvad.

hermanR sagde ...

Men jeg ser da også af og til lidt pixelering, nok mest på DR Update og TV 2 News. Har også set det fra VM – men det er ret tydeligt, at disse små pixeleringer stammer fra optagelsen. Der var også lidt i forbindelse med bryllupet fra Stokholm, hvor det måske stammede fra at kameraet skulle sende signalet videre, hvor man løb ind i en kort død vinkel. Den slags kan Canal Digital jo ikke rette.

Anders sagde ...

Super med nogle kommentarer på det - og ja, når det endelig er fejl der ligger i nettet, så bør naboerne jo også se det :)

Som du nævner, så ER der pixeleringer i ny og næ. Det er måske bare et spørgsmål om hvor ofte man ser dem. Jeg ser eksempelvis ikke nogle problemer på TV3+ HD, den virker umiddelbart fint. Det er primært TV2 og PlayHouse Disney jeg har noteret mig fejlene på. Jeg får besøg af en servicemand i dag, så må vi se hvad han konkluderer udfra mine problemer :)

hermanR sagde ...

Hej Anders,

Vi har anmodet Canal Digital om at se på det med udfald og pixelering igen.

Så det bliver sikkert bedre.

mvh / Herman