Privatlivspolitik   

Opslagsinformation  ·  Servicenyt  ·  Debat

07 juli, 2010

Udfald for et område

Fejl i en lysledernode - fejl i en forstærker
I bagklogskabens tegn og med lidt gætteri kan jeg informere, at vi i dag har haft fejl på en lysledernode, hvor problemet startede ca. kl. 14 i eftermiddags. Canal Digital Kundecenter kalder vagten 18.09, hvor blot et medlem, fra Cedervej, just har fejlmeldt til Kundecenter. Her konstaterer Kundecenter at der har været ustabilitet med lysledernoden, for området, som Canal Digital kalder for 'Rom 4'. Da Kundecenter kalder vagten, var han på en anden opgave for en antenneforening i Midtsjælland, men han var hos os på et tidspunkt imellem 19 og 20. Da vagten kom frem konstaterede han sandsynligvis at lysledernoden kørte igen, så han fortsatte med endnu et kald, hos en anden antenneforening i Nordsjælland.

Men der var åbenbart også en forstærker, for et mindre område, under samme lysledernode, som var stået af, derfor var der fortsat udfald på tv, radio og internet for Cedervej, dele af Bøgevej og måske andre steder i nærområdet. Så vagten fik endnu et kald lidt før kl. 22 om aftenen.

Hændelser - som jeg oplevede
Imellem kl 17 og 18 bliver jeg kontaktet fra et medlem på Cedervej, som ville vide om internettet kører, hvilket jeg kunne bekræfte, at det gjorde hos mig på Lærkevej. Jeg anbefalede, at kontakte Kundecenter, som kan se signalværdier på modems. Hvilket jeg ikke kan, så jeg kan ikke vurdere omfanget berørt.

Ca. kl. 17.30 bliver jeg kontaktet af et medlem på Bøgevej, som oplyser, at de ikke har tv signal. Jeg foreslog at de kontakter Kundecenter.

Ca. kl. 20 bliver jeg kontaktet af tidligere omtalte medlem på Cedervej, som var godt træt af at der fortsat var fejl på både internet og tv. Han mente at mange hen ad Cedervej havde fejlmeldt det til Kundecenter, men han havde det ikke selv. Her ringede jeg til Kundecenter for at høre om omfanget. Kundecenter kunne oplyse, at kun et medlem havde fejlmeldt udfald af signal. Det var en fra Cedervej, men ikke samme medlem som jeg talte med. Kundecenter oplyste mig her, at han havde kaldt vagten kl. 18.09 fordi han kunne se, at lysledernode for Rom 4 havde kørt ustabilt.

Et medlem mere fra området kontaktede mig for at høre, hvad der sker.

Efter kl. 21 bliver jeg kontaktet af medlemmet fra Bøgevej, som tidligere havde talt med mig. Han ville gerne vide, hvad der sker og jeg lovede at ringe til Kundecenter natvagten, for der var lukket nu for kald fra medlemmer. Bøgevej havde så også forinden talt med Kundecenter, men åbenbart efter jeg første gang talte med Kundecenter, på et tidspunkt efter kl. 20.

Grundet mit kald til Kundercenter natvagten blev jeg ringet op af vagten, der arbejder ud fra Odense. Han konstaterede at Rom 4 tilsyneladende kørte igen, men konstaterede, at der var en række modems, som var faldet ud på Cedervej og Bøgevej – Derfor sikrede han at vagten blev kaldt tilbage for at løse et forstærkerproblem. En delnet under Rom 4 havde fejl i en forstærker.

Igen gætteri: Men det var så nok rettet inden midnat.

Rationale:
Måske kunne Canal Digital og servicefolkene ikke have handlet beder her. Jeg kender ikke alle detaljer.

Men hvis vore medlemmer synes at situationen var stygt, midt i VM Spanien – Tyskland kampen, så husk på, hvad i selv kunne gøre. Måske blev det i alt til kun to kald, til Canal Digital Kundecenter, fra vore medlemmer, og jo faktisk ret sent i forhold til, hvornår fejlene begyndte.

Det er en værdifuld melding hos Kundecenter, hvis du først spørger naboens, eller i nabolaget, inden du fejlmelder til Kundecenter. - Det er værdifuld at man fejlmelder.

Jeg selv, som formand, fik fire indgående kald, tre fra medlemmer, hvor to dog ringede to gange, og et fra Canal Digital - og fire udgående kald, ud af hændelsen. Bestyrelsen vil gerne høre om generelle fejl, så vi kan lade en varsel gå videre, men fejlmeldingen må du meget gerne selv adressere til Canal Digital Kundecenter. De samler på dem i Kundecenteret, til vurdering af omfang og Kundecenteret har muligheder for at checke signal, hvilket bestyrelsen ikke kan fra voes computer.

Kundecenteret kan bl.a. se signaltilstanden:
  • I hele lysledernettet
  • I kabelmodems hos brugerne
  • De kan se alle vore analogkanaler, som de er i hovedstationen
  • Digitalsignalerne sendt til brug for vores DVB-C
  • Måske flere overvågningskilder, som jeg har glemt her, eller ikke har hørt om
  • Og frem for alt, de kan samle et overblik over fejlmeldinger, men nytteværdien fordrer, at man er flink til at melde og at meldingen er så fyldestgørende, som muligt
Hvis du fx har problemer med internet, så kan Canal Digital Kundecenter hurtigt se om der er ok signal til og fra din kabelmodem. Du kan faktisk også selv se det ved at slå op på adressen 192.168.100.1. Her skal Cable Modem Status vise 'Operational', ellers er den ikke online.

Når Cable Modem Status viser Operational
Receive Power Level - Det optimale er at den har værdien 0 dBmV. Det rammer de færrste dog. Modemmet kan køre indenfor området + 15 til – 15 dBmV. Transmit Power Level - modemmet falder ud, hvis den kommer over 62 - 63 dBmV. De fleste med et godt kabelnet i boligen har en værdi imellem 42 og 50 dBmV. Har man en forstærker, der også forstærker returvejen lidt, så ligger den typisk imellem 30 og 40 dBmV. Fanebladene Signal, 'Status, Log og EMTA virker ikke når kabelmodemmet er Operational, men for en nørd er der en del godt information her, når der er problemer. Det vigtigste dog, at se efter er: Cable Modem Status, Receive Power Level og Transmit Power Level.

Ingen kommentarer: