Privatlivspolitik   

Opslagsinformation  ·  Servicenyt  ·  Debat

11 august, 2010

Kludder med Family Mix tilvalgskanalerne?

Lidt om, hvad du så kan gøre

Et medlem ringede her til aften med et problem, som de ikke kunne finde en løsning på. Ville gerne høre om jeg havde et forslag. De var tæt på at opgive, at få det til at virke med deres valgfrie tilvalgskanaler og det har stået på lige så længe vi har haft tilvalgskanaler til Family Mix. De havde ringet rigtig mange gange til Canal Digtal KundeCenter med problemet. Flere gange har Canal Digital 'resat' deres abonnement, men uden, at det hjalp på problemet. I forbindelse hermed fik de rådet, at lade Digi-box stå tændt på en bestemt kanal, DR1, i længere tid, så signalet kunne fanges. Men det hjalp desværre ikke.

De har også oplevet at få et nyt kort tilsendt et par gange. Med det nye kort havde de adgang til samtlige Family Mix DVB-C kanaler i en periode, ligesom da vi startede med Family Mix sidste efterår, hvor vi havde Digi-box'en med 'gratis' kig i 18 dage. Nogle dage efter var de tilbage til Family Mix pakken, men igen uden deres tilvalg.

Årsagen til fejlen kunne være en fejlregistrering hos Canal Digital, hvor det er vigtigt at kundenummer og kodekortets serienummer er korrekt registreret hos Canal Digital. Kundenummeret kan vi finde på brevene fra Canal Digital. Kodekortets serienummer kan vi aflæse på kortet, når vi trækker den ud af Digi-box, eller af CA-modulet.

Der er flere måder at få det checket,
1) at kontakte Canal Digital KundeCenter, ved opkald til Tlf.: 70 13 19 19 eller ved at sende en e-mail til support@canaldigital.dk. Her oplys dit kundenummer og kortets serienummer og bed KundeCenter checke om det er det samme, Canal Digital har registreret. Samtidig kunne du jo spørge KunceCenter om, hvilke tilvalg der er registreret til abonnementet.
2) At logge ind på 'Min side' hos Canal Digital, hvor man selv kan checke det registrerede kundenummer, samt serienummer under Tv-abonnement. Også her kan man checke og eventuel selv ændre tilvalggskanaler. Så vidt jeg lige husker, ændrer man selv tilvalg, så slår denne ændring igennem ved kommende månedsskift.

Årsagen til fejlen kunne måske også være dårlig signal, men i så tilfælde vil jeg mene at man også oplever andet galt med tv-kanalerne. Jeg har lagt en vejledning til at checke signal her: Check selv signalkvaliteten med analog-signalet og HDTV-box. Følges denne vejledning så vil man med næste 100 procent nøjagtighed få afgjort om installationen er ok. Finder man her, at der er dårlig signal, så skyldes det højest sandsynligt problemer i boliginstallationen. Skal det rettes, så bør man fejlmelde det til Canal Digital KundeCenter. Det kan også klares med en e-mail til support@canaldigital.dk. Rettelsen er dækket af foreningens serviceaftale, hvis det viser sig at være en fejl i fællesantennen. Viser det sig at fejlen ligger i boliginstallationen, herunder også stikledningen, så skal man selv dække udgifterne til servicen. Men jeg kan kun opfordre til at få det rettet.

Endelig kunne årsagen til fejlen måske være en dårlig Digi-box. Men jeg tror alt for mange har fået deres boks udskiftet på mistanke, hvor fejlårsagen er en anden. En af de to førnævnte fejlårsager er mest sandsynligt. Man skal dog aldrig sige aldrig. Men check grundigt de to andre mulige årsager, før du prøver at få skiftet Digi-box. Er årsagen ikke boksen, så er det jo spildte kræfter, at få skiftet den ud.

Det kan lade sig gøre at låne min Digi-box, for en test, hvis du er stiv på, at det må være Digi-box. Men jeg skal have den retur igen. Og jeg ved, at min Digi-box kører fint.

Relateret:

Ingen kommentarer: