Privatlivspolitik   

Opslagsinformation  ·  Servicenyt  ·  Debat

31 august, 2011

Problemer med IP-telefonien?

Jeg har i dag talt med to medlemmer, som har telefoni via Canal Digital, hvor man i går og i dag ikke kunne ringe op eller ringes op. Har du samme problem prøv da at slukke modemmet et øjeblik og tænd det igen. Det løser måske problemet.

Er problemet ikke løst derved, da kontakt KundeCenter hos Canal Digital Kabel-tv.

Ifølge KundeCenter: Problemet er hændt for flere med IP-telefoni, denne gang, men ikke for mange.

Hvorfor?
Det kan hænde, at Canal Digital Kabel-tv finder det nødvendig med en opdatering af firmwaren eller opsætningen i modemmet. Normalt henter modemmet det så hjem næste gang den har været slukket og tændt igen. Man kan sige, at opdateringen ligger og venter på der sker en ny opstart af modemmet. Normalt opstår der ingen fejl i den anledning.

Forleden lagde Canal Digital Kabel-tv en opdatering ud til Scientific Atlanta kabelmodemmet, WebSTAR EPC2203. At der opstod problemer herned, for nogle, og netop med IP-telefonien, gætter man på skyldes lyn, som har givet lidt knas i strømmen til modemmet, mens der har ligget en ventende opdatering.

Er du lidt heldig så ligger opdateringen fortsat og venter, så det retter sig op efter du slukker og tænder modemmet. Men det kan også hænde, at KundeCenter endnu en gang 'manuelt' skal lægge opdateringen ud for din modem.

KundeCenter kan se om du har fået opdateringen lagt ind i modemmet. Ønsker du ikke først at prøve med sluk/tænd og dernæst evt. at det ikke virker, hvor du så ringe til KundeCenter - Her kan du også i stedet bare starte ud med at ringe til dem.

Er det nødvendig, at KundeCenter lægger opdateringen ud igen til din modem, så skal du vente ca 20 minutter inden du slukker/tænder. De 20 minutter er fordi man lige skal sikre, at deres (provissioning) kommando er gået igennem systemet.

mvh / Herman

Tilføjet: Sluk/tænd – da kun en gang
Dette her med sluk/tænd for strømmen til kabelmodemmet er ikke en generel måde at løse problemer med internetforbindelsen og med IP-telefonien. Når der som denne gang, og for kun nogle, var en fjernstyring af modemmet (provisioning), som kom til at kløjs i det, så kan løsningen være at man skal: 1) slukke for strømmen, 2) tælle til 10 og 3) tænde igen. Det kan måske også være nødvendig, at Canal Digital KundeCenter forinden skal udsende en reset, hvorefter der så skal foretages en sluk/tænd.

Samme procedure skal man i øvrigt også følge, når man får ændret hastighed og når man skifter til og fra telefoni via Canal Digital.

Sådan styres det for os skjulte i modemmet. Ændring i modemmet, ændring i konfigurationen og opdatering af firmware sker fjernstyret fra Canal Digital via det, som teknikerne kalder for provisioning. I det øjeblik modemmet starter op, efter en strømafbrydelse, henvender den sig hos en server på nettet, her identificerer modemmet sig også. Den henvender sig for at høre om der er opdatering, er der det, så henter modemmet informationen automatisk, hvis der er noget nyt at ændre. Det fungerer nogenlunde på samme måde som ved DHCP, hvor der hentes net parametre. Den information kan meget vel ligge på samme server på nettet.

Men normalt kun én gang sluk/tænd, for at løse problemet. Alle de efterfølgende sluk/tænd, 3. 4 og 5. gang, vil være spild af tid, og det skaber kun frustration og falske forhåbninger om, at nu må fejlen da gå væk. - I stedet, der må være et andet problem, som Canal Digital KundeCenter sandsynligvis kan se årsagen til – i hvert fald se en ledetråd, som teknikeren, der kommer ud, kan følge.

Mudemskift
Det er også muligt, at Canal Digital KundeCenter finder det bedst at få modemmet skiftet på mistanke. Også her kan dette "på mistanke skift" skabe falske forhåbninger. Sandsynligvis løser en ret høj procentdel af disse udskiftninger ikke noget. – Men så ved man dog, at modemmet heller ikke er årsagen. - Når man skifter modem, så skal man også huske at skifte tilhørende strømmodul. Ikke kun fordi det kunne være en anderledes modul, men også fordi fejlen kunne ligge i den du allerede har. Det hænder måske lige så ofte, at det er strømmodulet, som fejler, som selve modemmet.

Modemskift – er unormalt
Jeg har aldrig selv skiftet modem af andre årsager end, at det var nødvendig grundet højere hastighed. Hos Nordit et skift fra Zyxel 900-series til Scientific Atlanta WebSTAR, grundet 4 Mbit, og hos Canal Digital, et skift fra WebSTAR til Cisco EPC3925, grunder 50 Mbit. – Inden da, frem til 2003, kørte jeg ligeledes i mange år med samme gamle fyldige ADSL modem hos TDC. Den fyldte som en lille bordcomputer og trak strøm derefter.

– Tre bank under bordet –
Jeg tror disse modems er særdeles stabile, hvis de ikke lider overlast på en eller anden måde. Fx overlast ved overophedning, fordi de er placeret et forkert sted, hvor de står i solen, eller sammen med for meget andet som varmer, eller at de er pakket ind, så de ikke kan afgive varmen, eller at modemmet står på loftet, hvor temperaturen kan svinge fra over + 70 grader og ned til under – 20 grader. Eller har været overbelastet med 'spikes' via strømmen. I sidstnævnte tilfælde er der sikkert også andet, som er stået af. – Fugt er også en mulighed for fejl, men det er vel sjælden de udsættes for det. Det skulle vel lige være en modem, der står i vindueskarmen og varmer sig i solen ibland blomsterne, hvor den så også lige bliver vandet.

Vi har ingen test-modem
Med Nordit havde jeg et test-modem. Test-modemmet var ikke så ofte ude til låns og det var under de samme ti medlemmer, som havde den til låns op til mange gange, hvis vi tæller alt med over disse 6 år. Jeg følte en tryghed i at have denne mulighed med test-modem. Der var også en reserve i hovedstationen, som servicefoklene kunne bruge. Men ser jeg tilbage på perioden, så var der jo signalproblemer hos disse medlemmer, som burde være løst i stedet. Og det kan altså måles af Canal Digital, ved at sætte medlemmets eksisterende modem under overvågning.

Ingen kommentarer: