Privatlivspolitik   

Opslagsinformation  ·  Servicenyt  ·  Debat

12 marts, 2014

Infokanalen lukkes ned

En af dagene i næste uge lukker vi foreningens tv-infokanal.

Vi valgte at hjemmesiden måtte være nok.
Vi lukker infokanalen, fordi vi i stedet kan henvise til hjemmesiden her, aovnet.dk og primært fordi infokanalen, som den er nu, ikke er tidssvarende. På vores ordinære generalforsamling, den 20. februar, blev aftalt at vi godt kan undvære infokanalen.

Registrerede login muligheder i infokanalen viser råderum for følgende foreninger:
  • Grundejerforeningen Vejsten
  • Grundejerforeningen Karmstengård
  • Tjørnehøj Vænge
  • Grundejerforeningen Ørnebjerg
  • Grundejerforeningen Marienlyst
  • Genbrugsgruppen
  • Petanqueklubben
  • Sct. Georgs Gildet Ølstykke
  • Ølstykke Julemærke
  • Dansk Røde Kors
  • DUI-LEG og VIRKE
  • Ølstykke Sommerteater
Til mail kontakt adresser, registreret i forbindelse hermed, har vi udsendt varsel om at deres forenings mulighed for at informere via infokanalen nu forsvinder grundet nedlukningen. Samtidig informerede vi, at vedkommende ikke behøver at følge op med os om noget her, da alt data slettes i forbindelse med nedlukningen, fx om deres login. I fire tilfælde fik jeg mail retur, fordi mail-kontakt-adressen vi havde registreret var ikke eksisterende. Her valgte jeg ikke at følge videre op. For flere foreninger havde vi registreret ikke blot én login adgang, men flere, så informationen er nok nået ud, hvor det skal. DUI-LEG og VIRKE var i øvrigt de mest ivrige i at benytte deres råderum.

Vi er selv lidt ude om det i bestyrelsen, at interessen for infokanalen er døende.
Årsagen er at der fortsat kun findes de gamle muligheder, at udsende analog tv og tekst-tv. Havde vi i tide fx også haft kanalen digitalt, så var der nok fortsat en større interesse. Vi kunne også have leget med at gøre kanalen langt mere levende. Men vi valgte at vurdere at det ikke længere var her man skulle investere tid og penge.

Af historisk interesse kan oplyses, at vi, i januar 2006, fik infokanalen, der lukkes ned nu. Dog før den havde vi i mange år en infokanal løsning uden tekst-tv, hvor man skulle op til computeren i hovedstationen for at lægge nyt ind på infokanalen, fx med opdatering på disketter. Denne Powerpoint lignende billede-karrusel blev nok, i første version, etableret tidligt i 1990'erne. Så det er en lang epoke vi lukker ned. - Måske for at mindes den tidlige start skrev, den daværende bestyrelsesmedlem, Viggo Møller i mange år på infokanalen, at ”opdateringer til infokanalen modtages via floppy”. I dag er der nok mange unge som skal til Google for at finde ud af, hvad en floppy er.

Jeg husker ikke, hvad vi i øvrigt gav for infokanalen, men årligt fra 2006 har vi, før moms, betalt kr. 1.788,00 for support og service, hvilket må siges at have været billigt. Nok også lidt for billigt, for vi fik aldrig opdateringsinformation, ud over hvad vi fik ved køb og installation. Når ting ændrede sig lidt på serveren, så var det en overraskelse. Vi ved der blev lavet en del smart-værktøjer, som vi aldrig fik, fx noget der gjorde det lettere at bunkeopdatere med ny grafik. Løsningen for os brugere bestod i at vi opdaterede infokanalen via vores standard webbrowser. Over internettet lavede vi login på en så kaldt CMS server, der stod hos TVhouse i Ringsted. Vi havde en computer i hovedstationen der hver 11. minut automatisk kontaktede CMS serveren via internettet. Var der nyt på serveren så blev det hentet hjem til computeren i hovedstationen, som på den måde hele tiden blev holdt opdateret. Det betød også at infokanalen fortsatte selv ved svigt i internetforbindelsen, ligeledes efter strømudfald, så startede alt selv op igen. Supporten fik vi via et andet firma Techhouse. Det var for hele denne løsningen vi havde én årlig regning på support og service. - Erik Jepsen, Povl-Erik Høxbroe og jeg havde administrator rettighed for foreningens andel på CMS serveren.

Stabiliteten.
Computeren, i vores hovedstation, havde i perioden fra 2006 én fejl på strømforsyningen, som så blev skiftet under support aftalen. Det var alt hvad vi havde af computer hardware fejl i perioden. Vi har haft fejl på en router/firewall, som gjorde at nyt ikke kom med over på computeren, og vi har haft fejl på softwaren, som gjorde at der skulle resettes før et problem var løst. Generelt kan vi sige at løsningen kørte meget stabilt, når de ikke i Ringsted, via CMS serveren, var lidt for hurtig med nyt, som egentlig burde være testet bedre, inden produktion. Der har været perioder hvor fejl på infokanalen tog lidt rigeligt af vores tid, men det er heldigvis glemt igen nu.

mvh / Herman

Relateret:

Ingen kommentarer: