Privatlivspolitik   

Opslagsinformation  ·  Servicenyt  ·  Debat

18 april, 2015

Problemer med TV Guide på Samsung fladskærms-tv

Sidst i marts måned kontaktede Erling Haagensen, fra Søhøj Park, mig for at høre om jeg også havde problemer med at der for en del tv kanaler i TV Guiden stod teksten ”Ingen information”. Erling mente at vi begge vidst havde en TV fladskærm med samme produkt, eller tæt på, og med ca samme alder.

Ja, jeg havde også på det seneste oplevet det symptom med TV Guiden, mindes jeg svagt, at jeg havde studset over, uden dog at have kendskab til årsagen, også uden at have fået kigget efter, hvad problemet nærmere var. Jeg husker ikke at jeg havde den slags problemer inden Stofa lagde tv signalet om 2. december 2014. Med spørgsmålet så valgte jeg at det problem skulle jeg da prøve at undersøge lidt nærmere, dog uden at jeg derved kom frem til en sikker konklusion.

Årsagen til problemet er måske at vi har fået mere digitalsignal end hvad tuneren i fladskærmen kan nå at håndtere. Årsagen kunne måske også være manglende afskærmning af tuneren i fladskærmen. Eller måske er en begyndende fejl i fladskærmen under opsejling, vi har jo tidligere hørt at Samsung kan finde på at gå på kompromis med komponentkvaliteten, hvor holdbarheden er få år. - Problemet, som det er nu, er udelukkende relateret til manglende information i TV Guiden. - Det skulle ikke undre mig hvis fejlene forsvinder igen efter Stofa, på et tidspunkt senere, lægger lidt om igen.

Tidligere har der været et problem med at der altid var vist ”timeglas” i det lille (Picture in Picture) rude for TV kanalen vist under TV Guide. Det problem er der ikke nu.

Vores fladskærms tv er en Samsung model UE46B8000XWXBT, som vi købte i foråret 2010.

Fejlsymptomet
Ellen og jeg ser nok mest TV 2 News. Tænder vi fladskærmen hvor den før vi slukkede havde vist TV 2 News, og nu når den tændes igen, så vises der i TV Guide hver gang ”Ingen information” ud for fx DR1 og TV 2. Det samme gælder for kanalen TV 2 Charli og en lille række andre kanaler. Med stationen vist TV 2 News er det i hvert fald altid det samme, at TV Guiden har ”Ingen information” ud for DR1 og TV 2. - Skifter jeg over til at få vist TV 2 hovedkanalen eller til DR1 så ser jeg ikke umiddelbart ændringer i TV Guiden, men får jeg vist en af disse to TV kanaler, hvor jeg så foretager en sluk tænd af fjernsynet med fjernbetjeningen, så vises der i TV Guide ”Ingen information” ud for samtlige TV kanaler. Jeg har ikke testet om det retter sig op af sig selv igen, efter længere tid, men har ventet fx i et kvarter, hvor jeg her vender tilbage til TV Guiden. De gange jeg prøvede det fik jeg stadig vist teksten ”Ingen information” i TV Guiden ud for alle stationer. - Skifter jeg over til at få vist TV 2 News så kommer der igen Guide information for de fleste tv-kanaler, dog mangles Guide informationen for de stationer jeg beskrev før.

Jeg har vendt situationen med Erik Jepsen. Erik nævnte at flere har fået lignende løst for deres apparat typer ved at opgradere til seneste firmware. Jeg verificerede hos samsung.dk at vores fladskærm allerede er på seneste version. Efter købet af fladskærmen kom der 2 – 3 opdateringer i 2010, som jeg lagde ind. Efterfølgende kom der ikke flere opdateringer til vores model.

Erik mente at det måske også kunne skyldes indstråling.
Vores stikledning, ude fra vejen, går direkte ind i en forstærker, en Comega AO14, monteret på vægen i stuen. På fronten har denne forstærker en alm. TV og Radio ud stik, ligesom de sidder på en slutdåse. TV udgangen er ført frem til Stofa SmartTv boksen og Radio FM udgangen er ført frem til en Yamaha YSP-5100 lydpanel. I bunden af forstærkeren er der fire F-connector stik. Foruden signalindgangen er der en med returvej som går til modemmet, en TV udgang, som går til vores Samsung fladskærms-TV og en stik med 14 dB forstærkning, som gik til en forgrening i vores bolig. Denne stik har jeg nu frakoblet og termineret med 75 ohm. Ligeledes er tv-signal udgangen fra Stofa SmartTv boksen termineret. - Frakobling af den øvrige boliginstallation gav ingen ændring. De fire korte antennekabler brugt på stedet er med dobbelt afskærmet kabel og stiktyper som anbefalet. Jeg er ret sikker på at der ikke er indstråling i noget her.

Erik Jepsen testede på en anden model af fladskærme hos ham. Der var ikke samme mangel-fejl i TV Guiden. Det var egentlig heller ikke ventet fordi symptomerne ændrer sig jo også alt efter hvilken tv-station der bliver vist på Samsung fladskærmen. - Det er en anden sag med Stofa SmartTv boksen, men jeg har heller ikke samme problemer der. Det er en anden sag fordi TV Guiden til SmartTv boksen kommer ikke fra samme tabel i DVB-C.

Fladskærmen viser 100% signalstyrke og der vises at der ingen bitfejl er. Jeg har testet det for en række tv-kanaler.

Hvad er der ellers, på det seneste, ændret på?
TDC er, bl.a. fra masten ved genbrugscenteret, begyndt at sende LTE 4G mobilsignal i frekvensområdet over 800 MHz. Så der er opstået en større sandsynlighed for indstråling. I december udbyggede jeg fladskærmen med en CA-modul og Stofa smartcard. I januar udbyggede jeg Yamaha YSP-5100 med en Google Chromecast.

Jeg tror ikke jeg får løst noget ved det, men blot for at teste, så skal jeg nok på et tidspunkt prøve at frakoble CA-modulet og Chromecast. Det kunne måske tænkes at CA-modulet trækker lidt fart ud af processoren i fladskærmens tuner.

mvh / Herman

Tilføjet den 21. april 2015:
I dag talte jeg med et medlem i antenneforeningen fra Marienlystvej, som havde samme problem med TV Guiden på en Samsung optager. Denne optager er i øvrigt et par år yngre end vores fladskærm. - Fejlen var ekstra træls for dem. Man bruger jo guiden til at vælge hvad der skal optages ud i fremtiden.

Se i øvrigt kommentarer.

Konklusion:
Meget tyder på at jeg nok har et produktfejl i vores tv fladskærm og at medlemmet på Marienlystvej ligeledes har samme fejl på deres Samsung optager. Men det er ikke endelig verificeret. Konklusionen kunne afklares nærmere ved at flytte rundt på produkter.

Tilføjet den 24. april 2015:
Et medlem fra Egevej kontaktede forleden bestyrelsen fordi medlemmet på Egevej havde fået pixelering på enkelte kanaler. Hele boliginstallationen var ellers gået igennem af Stofa for få år siden og moderniseret fx mod indstråling. - Medlemmet fandt selv løsningen efter at have talt med os og Stofa Kundeservice. Medlemmet skiftede kabelsnøren ud med en ny der gik fra vægdåsen og frem til fjernsynet/tv fladskærmen. Kabelsnøren som fejlede var ellers en type der i sin tid på indpakningen var markeret med ”Godkendt af Stofa og YouSee” og der var ferritkerner tæt ved enderne (som ellers ikke er absolut nødvendig). Men en udskiftning til en ny kabelsnøre løste problemet. - Tidligere påvirkninger af kabelsnøren kunne være årsagen til at fejlen opstod, fx hvor kablet har været trykket eller vredet, fx i en for snæver knæk, eller hvor stikket er blevet løst. Når stikket sidder koblet til tv fladskærme og vægdåsen så skal såvel kraven og centerbenet binde lidt. - Vi har også set årsager skjult inde i stikket, hvor der var blevet løs forbindelse imellem stikkets krave og kablets skærm.

Da årsagen var kabelsnøren så var det ikke samme type fejl som det først omtalte. Men vi har tidligere oplevet lignende fejl, med pixelering på enkelte kanaler, hvor fejlen lå i tv fladskærmen. I nogle tilfælde kunne det blive rettet ved at opgradere til seneste firmware for produktet. I situationer, hvor årsagen til pixeleringen lå i tv fladskærmen, fandt man frem til konklusionen ved at bytte rundt på tv fladskærme. Hvor så fejlen fulgte fladskærmen. Årsagen til denne type fejl kan skyldes at koaksialstikket er gået løs i lodningen eller samlingen på printkortet. Her vil man opdage at stikket sidder lidt løst i samlingen med fjernsynet og at fejlsymptomerne ændrer sig når man bare rører ved stikket.

Undgå disse i din antenneinstallation
er ofte årsagen til problemer
Relateret:

5 kommentarer:

Bjarke Andersen sagde ...

Hej Herman

Jeg erindrer lignenede problemer, dog med forskelligt udstyr, hvor jeg mente fejlen lå i eget udstyr.

Første DVB-C boks var BlueTinum. Her havde det med at fint kunne indlæse programinformation eller EPGen, for efter nogen tid kun kunne hente programinformation om nuværende viste program, eller hente en EPG liste der kun dækkede over nuværende og næste program. Det kunne gøre det jævnt svært at lave optagelser.

Denne boks blev skiftet til Stofas egen SmartTV boks, som jeg faktisk ikke fortryder, grundet arkiv funktionerne.

Hvis man anvender denne koblet til internettet, vil al programinformation hives ned den vej.
Men i de situationer boksen mister sin internetforbindelse, og dermed skulle hente informationen via DVB-C signalet, kan selv Stofas boks ikke vise anden programinformation end det nuværende.

Og forresten, jeg er også lokaliseret i Søhøj Park.

hermanR sagde ...

Hej Bjarke,

Tak for dit svar.

Ja, jeg er enig med dig i, det ligner mest at være en fejl i eget udstyr.

Ja, Ellen og jeg har også en Stofa SmartTv boks – den med harddisk. Her mener jeg også du har ret i dine forklaringer om Tv Guiden i SmartTv boksen. Der er også den forskel at guiden, der sendes ud, via DVB-C, til vores tv, kun skal indeholde information om hvad der sendes nu og typisk en uge fremover, hvor guiden til SmartTv boksen endvidere skal dække hvad der har været sendt. Her arbejder Stofa i øvrigt mod at komme til at kunne dække en hel uge bagud. Guiden i SmartTv boksen har endvidere små ikoner for hver kanal. Så der er en hel del forskel i disse to guider. - Vi har heller ingen problemer med guiden i vores SmartTv boks. - Vi får den bare brugt alt for lidt.

Kasandra i bestyrelsen har tidligere sagt noget lignende: – I hendes hjem får de brugt hver en detalje i Stofa SmartTv, fordi de finder fornøjelse i at bruge mulighederne. - Hos os får vi ikke brugt SmartTv ret meget fordi det er en tand mere teknisk at rode rundt med flere fjernbetjeninger.

mvh / Herman

hermanR sagde ...

Erling Haagensen sendte mig følgende mail i dag.

Hej Herman

Du får lige en ”genudsendelse” (med blåt):

Hej alle I, der efterhånden er blevet rodet ind i mit EPG problem.

Jeg har GOOGLET lidt og har nu set, at flere forskellige udbydere har EPG problemer, tilsyneladende kun med SAMSUNG TV. Jeg har set indlæg der omhandler YOUSEE fra 2008, men fejlmeldingerne går mest på manglende eller forkert ”PIP” billedvisning under brug af EPG. Mit problem er jo, at jeg får vist ”Ingen information” på alle kanaler. Men jeg har opdaget, at hvis jeg først ”tænder” for DR2, selv om jeg i virkeligheden ønsker at se f.eks. DR 1 eller TV 2, - så kan jeg efterfølgende se EPG på alle kanaler.

Nå, dette indlæg var blot for at sige tak for alle jeres forsøg på at hjælpe, og for at fortælle jer, at jeg ikke orker at søge en forklaring. Det kræver større teknisk indsigt end min. Men jeg er da blevet så ”sur” og tvivlende på Samsung, at jeg ikke vil anbefale det til nogen. Jeg tør ikke engang anbefale mine bekendte at opdatere deres software, selvom Samsung har travlt med at opfordre til det på ”skærmen”. Jeg tør såmænd heller ikke opdater min egen software, for hvad bliver der så galt?

Med venlig hilsen til alle fra Erling


Men der er også nyt.

En beboer her i Søhøj Park, har inden for den sidste uge anskaffet sig et Samsung tv, med de samme faciliteter som det jeg har, blot er det et andet modelnummer. Vi kontrollerede naturligvis EPG funktionen, - den virkede ikke. Vi kontrollerede også EPG funktionen på et PROSONIC tv, - her virkede EPG funktionen heller ikke. Kun hvis vi fulgte de samme procedurer, - som med Samsung, kunne vi få det til at fungere. Det gav mig fornyet mistanke til STOFA eller antenneforenings udstyr?

Ny oplevelse:

Siden den 23/4 frem til den 27/4 er mit tv startet 11 gange, uden min eller andres hjælp,. Jeg kontaktede Samsung d. 23/4 hvor man anbefalede mig at ændre software opdateringen fra automatisk opdatering til manuel. Det gjorde jeg men den ukontrollerede start fortsatte, som nævnt i flere dage.

Jeg ved ikke om Samsung alligevel har været inde og ”pille”, for nu tirsdag d. 28/4 kl. 0800 virker min EPG tilsyneladende normalt. Min software opdatering har stadigvæk samme status/nr. Jeg kan desværre ikke få fat i mine EPG lidelsesfæller på grund af ferie, så hvor meget der er kommet i gang ved jeg ikke.

Årsagen til at jeg skriver til dig igen er:

Hvis det ikke er Samsung der har pillet, så kunne det jo være STOFA, og det kunne da være rart at vide om det er tilfældet. STOFA frikendte jo sig selv, da jeg henvendte mig første gang. Årsagen til at jeg skriver til dig igen så øjeblikkeligt er, at det jo er bestyrelsen der bedst ved hvad STOFA går og pusler med, derfor skal der måske rettes henvendelse til den rette person (forenings kontakt) hos STOFA, så man kan nå at kæde en evt. foretaget fejlretning sammen med EPG problemet.

Hvis du synes at dette ikke er værd at spille din tid på, så er vi lige gode venner alligevel.

Med venlig hilsen Erling Haagensen

hermanR sagde ...

Erling Haagensen har en del bekendte hvor han forfølger dette problem. I dag oplever han at problemet er forsvundet, eller er blevet mindre udbredt.

Fx oplever Erling at hele guiden kommer frem når han ser på DR2 kanalen.

Jeg testede det hos mig på vores Samsung Fladskærm. - Efter jeg havde slukket og tændt så stod der ”Ingen information” ud for følgende kanaler: DR1, TV 2, TV 2 Charlie, TV 2 Zulu, TV 2 News, TV 2 Sport, TV 2 Fri, Stofa kanalen, EuroSport HD, EuroSport 2 HD, Folketinget, TV 2 Øst, Lokalkanalen, SVT1 HD, SVT2 HD, NRK2. - Så det er ikke løst hos mig, med vores Samsung fladskærms tv.

hermanR sagde ...

Omkring årsskiftet fik jeg en Stofa CA-modul (CAM), med en Stofa SmartCard, som jeg satte i vores Samsung fladskærems-tv. - For at analysere fejlene med ”Ingen information” i TV Guiden prøvede jeg i dag at trække denne CAM ud, så fladskærmen kørte uden. Derved opførte TV Guiden i fladskærmen sig nu en hel del bedre. Men jeg oplevede fortsat spots som viste ”Ingen information” - for kanaler som jeg var sikker på der var data til. Går jeg så ned og vælger en af disse kanaler at se på – og går jeg så tilbage ind i TV Guiden, så kommer der endnu en blok som retter sig op, eller har rettet sig op, med information om hvad der sendes på en række kanaler.

Min lille konklusion her er, at TV Guiden blev klart bedre i vores Samsung fladskærms-tv efter jeg afmonterede CAM, men konklusionen er også at TV Guiden halter fortsat. Fungerer blot lidt bedre.

Vi får fortsat mere og mere data på nettet som tv-tuneren i tv-flafskærmen skal kunne følge med til at håndtere. Mængden af data til tv billede og lyd vokser og det gør data mængden til TV Guiden også. Årsagen til mine problemer er nok at processoren i Samsung tv-fladskærmen knapt nok kan følge med. Vi kan dog nok ikke vide om årsagen alene skyldes manglende processor kraft. Der kunne måske også være noget i det Stofa sender ud på nettet som ikke er helt så logisk som det burde være så det også stiller ekstra krav til processorens kraft.

De almindelige modtageforhold hos mig er super
Vores Samsung fladskærm informerer at signalstyrken er 100% og at der ingen bitfejl er for alle kanaler jeg har testet og det er temmelig mange kanaler. - Jeg mener ikke fejlen kan skyldes indstråling fx fra mobilnettet.

Der skal vidst mere end en almindelig tv-signal-analysator til for at kunne finde frem til flere facts om, hvad der er galt. Jeg tror der skal mere end almindelig tv tekniker snilde og indsigt til for at kunne analysere dette nærmere.